Toimitusehdot

Familon B2B -verkkokaupan käyttö- ja sopimusehdot

Familon B2B -verkkokauppa on Familon Oy:n (2485849-0) ylläpitämä, yrityksille ja julkisen alan toimijoille tarkoitettu verkkokauppa. Familon B2B -verkkokaupan palveluita voivat käyttää yritykset ja muut yhteisöt, kuten julkisyhteisöt. Yksityishenkilöt eivät voi käyttää Familon B2B -verkkokaupan palveluita. Näitä sopimusehtoja (jäljempänä ”ehdot”) sovelletaan Familon B2B -verkkokaupan välityksellä ostettavien tuotteiden kauppaan Familon Oy:n ja sen asiakkaiden välillä. Kehotamme perehtymään näihin ehtoihin ennen tilauksen tekemistä Familon B2B -verkkokaupasta.

Yrityksille suunnattu Familon B2B -verkkokauppa toimii saman Familon.fi-domainin alla kuluttajille suunnatun Familon.fi-verkkokaupan kanssa. Nämä käyttö- ja sopimusehdot koskevat yrityksille suunnattua Familon B2B -verkkokauppaa osoitteessa b2b.familon.fi.

Rekisteröitymällä Familon B2B -verkkokauppaan asiakas vakuuttaa tutustuneensa näihin ehtoihin, hyväksyy ne ja sitoutuu noudattamaan niitä. Näitä ehtoja sovelletaan kaikkiin käyttäjän toimiin b2b.familon.fi -verkkosivuilla.

Verkkokaupassa asiointi ja rekisteröityminen

Tehdäkseen tilauksen Familon B2B -verkkokaupasta, asiakkaan tulee olla rekisteröitynyt Familon B2B -verkkokaupan asiakkaaksi. Rekisteröityminen edellyttää voimassa olevaa y-tunnusta, toimivaa sähköpostiosoitetta sekä postiosoitetta Suomessa. Asiakkaan tulee antaa rekisteröitymisen yhteydessä kaikki pakolliseksi merkityt tiedot. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja on tarvittaessa velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta Familon Oy:lle.

Rekisteröitymisen yhteydessä asiakas valitsee itselleen käyttäjätunnuksen ja salasanan. Asiakas sitoutuu olemaan luovuttamatta tunnuksia kolmannelle osapuolelle ja pitämään tunnukset salaisina. Rekisteröitynyt asiakas vastaa kaikesta tunnuksillaan tapahtuvasta asioinnista ja tehdyistä tilauksista Familon B2B -verkkokaupassa. Mikäli asiakas havaitsee tai epäilee, että hänen tunnuksensa ovat paljastuneet tai joutuneet sivullisen haltuun tai että hänen tunnuksiaan käytetään väärin, asiakkaan tulee ilmoittaa asiasta välittömästi Familon Oy:lle. Familon Oy:llä on oikeus jäädyttää asiakkaan tunnukset ilman ennakkoilmoitusta, jos Familon Oy epäilee asiakkaan tunnuksia käytettävän väärin.

Rekisteröityminen on maksutonta. Familon Pro -jäseneksi eli Familon B2B -verkkokaupan asiakkaaksi rekisteröidytään osoitteessa www.b2b.familon.fi/rekisteroidy. Asiakasta kehotetaan perehtymään huolellisesti asiakkuuden sääntöihin ja tietosuojaselosteeseen ennen asiakkaaksi rekisteröitymistä. Säännöt ja tietosuojaseloste löytyvät osoitteesta www.b2b.familon.fi/saannot-ja-tietosuojaseloste. Rekisteröitynyt asiakas voi tarkastella aikaisempia tilauksiaan omilta sivuilta ja seurata myös uusimman tilauksen toimituksen etenemistä.

Asiakastiedot ja tietosuoja

Familon Oy käsittelee verkkokaupan välityksellä saatuja ja asiakkaan antamia henkilötietoja kulloinkin voimassa olevan tietosuojasääntelyn sallimalla ja velvoittamalla tavalla. Asiakkaiden tiedot tallennetaan Familon Oy:n ylläpitämään asiakasrekisteriin. Familonin tietosuojaseloste, jossa kuvataan henkilötietojen käsittelyä tarkemmin, on nähtävissä osoitteessa www.b2b.familon.fi/tietosuojaseloste.

Tilaaminen

Tuotteet myydään myyntierissä, jonka koko on määritelty kunkin tuotteen mukaisesti. Yhden tilauksen yhteydessä voidaan hyödyntää kerrallaan ainoastaan yksi Familon B2B -verkkokaupan asiakkaalle tarjoama etu, kuten etukoodi tai muu vastaava.

Viestintä Familon B2B -verkkokaupassa tapahtuu sähköpostitse. Asiakkaana hyväksyt, että kaikki sähköisessä muodossa toimitetut sopimukset, tiedotteet sekä muut viestit ovat yhtä sitovia kuin kirjallisessa muodossa toimitettavat viestit.

Familon Oy ei vastaa siitä, että kaikkia verkkokaupassa esiteltäviä tuotteita on saatavilla heti. Familon Oy pyrkii kuitenkin siihen, että verkkokaupassa näkyy aina ajantasainen tieto tuotteista ja niiden saatavuudesta. Familon Oy pidättää oikeuden muuttaa mitä tahansa tuotteita tai palveluita tai lopettaa niiden valmistamisen ilman vastuuta tai erillistä ilmoitusta.

Tilattaessa asiakasta sitova kauppasopimus syntyy, kun asiakas on lähettänyt tilauksensa verkkokaupassa. Tilauksessa asiakas sitoutuu ostamaan tilauksessaan yksilöidyt tuotteet ja palvelut näiden ehtojen mukaisesti. Asiakasta kehotetaan tarkistamaan tilauksensa sisältö huolellisesti ennen tilauksen vahvistamista. Familon Oy lähettää tilaajalle sähköpostitse asiakkaan antamia yhteystietoja käyttäen tilausvahvistuksen. Familon Oy pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilausta.

Asiakkaan tulee tarkistaa, että vahvistus vastaa sisällöltään asiakkaan tekemää tilausta. Asiakas voi myös tarkistaa tilauksensa sisällön verkkokaupassa kirjautumalla palveluun.

Familon Oy pidättää oikeuden peruuttaa tilausvahvistuksensa missä tahansa vaiheessa ennen kuin asiakas on vastaanottanut tilatut tuotteet tai palvelut, jos Familon Oy:llä on peruuttamiseen pätevä ja laillinen syy. Jos Familon Oy peruuttaa tilauksen tilausvahvistuksen lähettämisen jälkeen ja asiakas on jo maksanut tilauksen, Familon Oy hyvittää peruutusta vastaavat maksut viivytyksettä.

Familon Oy ei vastaa siitä, ettei asiakkaan tilaus tule perille tietoverkon tai tietoliikenneyhteyden toimimattomuuden vuoksi.

Tuotteiden hinnat

Familon B2B -verkkokaupan hinnat ovat euroissa (eur). Hinnat ilmoitetaan ilman arvonlisäveroa (alv 0%). Tilausvaiheessa hintoihin lisätään arvonlisäveron (24%) lisäksi toimitusmaksu siten, että tilauksen lopullinen hinta on asiakkaan nähtävissä, kun asiakas vahvistaa tilauksen verkkokaupassa. Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimituskuluja, vaan ne ilmoitetaan erikseen tilauksen yhteydessä ja tilausvahvistuksessa.

Tuotteen hinta on Familon B2B -verkkokaupan sivulla tuotetietojen yhteydessä tilaushetkellä näkyvä hinta. Hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai erikseen ilmoitetun ajan. Verkkokaupan tuotteiden ja toimitusten hintoja päivitetään säännöllisin väliajoin. Familon Oy varaa oikeuden teknisistä tai inhimillisistä virheistä aiheutuviin hintojen korjauksiin ja tarkistuksiin. Mikäli verkkokaupassa on annettu virheellinen hintatieto, ja virhe on sillä tavoin selvä, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhe (esim. hinta on poikkeuksellisen alhainen verrattuna todelliseen hintaan tai yleiseen hintatasoon), Familon Oy ei ole velvoitettu myymään tuotetta virheellisellä hinnalla.

Toimitus

Familon Oy toimittaa myymänsä tuotteet asiakkaalle kolmannen osapuolen kanssa tekemänsä kuljetussopimuksen perusteella. Tilausten toimitus on mahdollinen postin toimipaikkoihin tai Manner-Suomessa osoitteisiin, joihin on kiinteä tieyhteys. Toimituskulut lisätään tilauksen hintaan. Kunkin tilauksen toimituskulut ovat nähtävissä verkkokaupan ostoskori-toiminnolla. Mikäli tilauksella tilataan useampi tuote, Familon Oy veloittaa toimituskulun ostoskorin kalleimman/suurimman tuotteen toimituskulun mukaisesti. Katso lisää www.b2b.familon.fi/toimitustavat-ja-kulut.

Familon Oy:n sopimustoimittajat toimittavat tilaukset asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Asiakkaan toimipisteeseen tilaukset toimitetaan arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Isokokoiset tuotteet toimitetaan ainoastaan asiakkaan toimipisteeseen. Asiakkaan tulee myötävaikuttaa siihen, että tilaus voidaan toimittaa asianmukaisesti muun muassa antamalla oikeat tiedot ja käytännön ohjeet tilauksen toimittamista varten. Postin toimipisteeseen toimitetut tuotteet ovat noudettavissa sen jälkeen, kun asiakas on vastaanottanut saapumisilmoituksen postista.

Tuotteiden toimitusajat ovat: 1) varastotuote (3–6 arkipäivää), 2) tilaustuote (1–3 viikkoa) ja 3) toimitusmyyntituote (4–6 viikkoa). Kunkin tuotteen toimitusaika ilmoitetaan tuotesivulla, tuotteen muiden tietojen yhteydessä.

Toimitusajat ovat arvioita. Mikäli tilauksen toimittaminen viivästyy ilmoitetusta, Familon Oy pyrkii ilmoittamaan asiakkaalle viivästyksestä asiakkaan antamia yhteystietoja käyttäen ja antamaan asiakkaalle uuden arvion toimitusajankohdasta. Mikäli Familon Oy on lähettänyt tilauksen ajoissa, mutta kuljetusliikkeen jakelussa tapahtuu jokin häiriö esim. postin jakelu on ruuhkautunut, ei Familon Oy vastaa toimituksen myöhästymisestä.

Tilaus voidaan tarvittaessa jakaa useampaan lähetykseen. Jos tilaus toimitetaan useammassa erässä, Familon Oy veloittaa toimituskulut ainoastaan yhden toimituserän osalta. Familon Oy varaa oikeuden olla toimittamatta tilausta, mikäli tuotetta tai sitä korvaavaa tuotetta ei ole enää saatavilla. Kauppa katsotaan tällöin purkautuneeksi, ja Familon Oy palauttaa asiakkaalle vastaanottamansa maksusuoritukset. Tällaisissa tapauksissa Familon Oy on yhteydessä asiakkaaseen ja sopii toimenpiteistä.

Familon Oy ei vastaa siitä, jos tilauksen toimittaminen viivästyy tai tilausta ei voida toimittaa asiakkaasta johtuvasta syystä, kuten siksi, että asiakas on ilmoittanut virheelliset yhteystiedot tai laiminlyönyt ilmoittaa yhteystietojensa muuttumisen.

Mikäli asiakas ei toimitushetkellä vastaanota tuotteita asiakkaan toimipisteessä tai ei seitsemän työpäivän kuluessa saapumisilmoituksesta nouda tuotteita postin toimipisteestä tai toimitus muutoin asiakkaasta
johtuvasta syystä epäonnistuu, toimitus palautetaan Familon Oy:lle. Tällöin Familon Oy säilyttää tuotteita asiakkaan lukuun 30 päivän ajan, jonka aikana asiakas voi itse noutaa tuotteet Familon Oy:ltä maksamalla kaikki Familon Oy:lle aiheutuneet ylimääräiset toimitus-, varastointi- ja muut kustannukset.

Tuotteiden tarkastaminen ja reklamaatiot

Asiakkaan tulee toimituksen vastaanotettuaan viivytyksettä tarkistaa, että toimitetut tuotteet ovat virheettömiä, ja että toimitus on sisältänyt kaikki tilatut tuotteet. Mikäli asiakas havaitsee, että toimitetussa tuotteessa on virhe tai että tilaus on muutoin virheellinen, asiakkaan tulee välittömästi ja viimeistään 7 päivän kuluessa toimituksen vastaanottamisesta ilmoittaa siitä Familon B2B -verkkokaupan asiakaspalveluun, b2b@familon.fi. Asiakkaan reklamointi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tuotteessa katsottaisiin olevan virhe, vaan virhe ja virheen seuraamukset määräytyvät Suomen kauppalain (355/1987) nojalla.

Maksutavat

Familon B2B -verkkokaupassa tuotteet ja niiden toimituskulut maksetaan tilauksen yhteydessä minkä tahansa suomalaisen pankin verkkomaksupainikkeen kautta, Visa-, Visa Electron-, Mastercard-kortilla tai Yrityslaskulla. Katso lisää www.b2b.familon.fi/maksutavat.

Familon B2B -verkkokaupan maksuvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Maksuturva Group Oy (y-tunnus 2121703-0) yhteistyössä pankkien ja luottolaitosten kanssa. Maksuturva Group Oy:llä on Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitoksen toimilupa. Kaikki tiedonsiirto ja rahaliikenne on SSL-suojattu, eli kukaan ulkopuolinen ei voi nähdä tietoja. Maksunsaajana näkyy Maksuturva Group Oy. Tilatessasi Familon B2B -verkkokaupasta maksutapahtuma suoritetaan Maksuturva Group Oy:n hallinnoiman maksupalvelun kautta. Familon Oy vastaa tuotteista, niiden toimituksesta ja asiakaspalvelusta sekä reklamaatioista näiden ehtojen mukaisesti.

Omistuksenpidätys

Familon Oy pidättää omistusoikeuden tuotteisiin, kunnes se on vastaanottanut kaikki tilattuja tuotteita koskevat maksut täysimääräisinä. Lisäksi Familon Oy pidättää oikeuden soveltuvan lainsäädännön mukaisesti keskeyttää tai lopettaa tuotteiden käyttö, estää tuotteiden toimittaminen sekä ottaa tuotteet uudelleen haltuunsa (tai ohjeistaa kolmannen osapuolen ottamaan tuotteet haltuun), mikäli asiakas ei ole suorittanut maksuja tai jos asiakkaan luottokorttiyhtiö kieltäytyy mistä tahansa syystä suorittamasta maksua tai vaatii Familon Oy:tä palauttamaan tuotteista vastaanotetun maksun.

Vaihto- ja palautusoikeus

Familon B2B -verkkokaupasta tilatuilla tuotteilla ei ole yleistä vaihto- tai palautusoikeutta. Familon Oy kuitenkin voi, mutta sillä ei ole velvollisuutta, yksittäistapauksessa hyväksyä tuotteen vaihtamisen tai palauttamisen. Ongelmatilanteessa asiakkaan on otettava yhteys Familon B2B -verkkokaupan asiakaspalveluun.

Mikäli Familon Oy on hyväksynyt tuotteen vaihtamisen tai palauttamisen, asiakkaan on toimitettava, vaihdettava tai palautettava tuote käyttämättömänä, alkuperäisessä kunnossa Familon Oy:n ilmoittamaan osoitteeseen viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua erillisestä sopimisesta.

Tuotteiden takuu

Familon Oy myöntää Familon B2B -verkkokaupasta ostettujen joustinsänkyjen ja -patjojen joustinlangoille sekä joustinsänkyjen rungoille 10 vuoden takuun seuraavin ehdoin. Takuun perusteella Familon Oy vastaa joustinlangan katkeamisesta ja joustinsängyn rungon kestävyydestä. Takuu ei kata vaurioita, joiden voidaankatsoa aiheutuneen tuotteen käyttämisestä epänormaalilla tavalla. Takuu ei kata normaalia kulumista, millaiseksi katsotaan joustinpatjan litistyminen enintään 20 millimetrillä ja jouston väheneminen enintään 20 prosentilla.

Familon Oy myöntää Familon B2B -verkkokaupasta ostetuille vaahtomuovipatjojen sisuksille 3 vuoden ja päällisille 1 vuoden takuun seuraavin ehdoin. Takuun voimassaolon ehtona on, että sisusmateriaali on Familon Oy:n suosittelemassa käytössä ja että tuotetta on huollettu annettujen ohjeiden mukaisesti. Takuu ei kata normaalia kulumista, millaiseksi katsotaan pintapehmeyden normaali väsyminen. Takuu kattaa yli 25 prosentin muutoksen joustosyvyydessä.

Takuu raukeaa, jos asiakas korjauttaa tuotetta muutoin kuin Familon Oy:n myötävaikutuksella. Familon Oy:lle ei synny takuuseen perustuvaa virhevastuuta, jos saatetaan todennäköiseksi, että tavaran huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta asiakkaan puolella olevasta seikasta.

Familon Oy ei myönnä muille tuotteille minkäänlaisia takuita, vaan tuotteet ja palvelu myydään sellaisina kuin ne ovat.

Vahingonkorvaus

Familon Oy ei vastaa Familon Oy:n ja asiakkaan välisen sopimuksen tai näiden ehtojen perusteella asiakkaalle aiheutuneista välillisistä vahingoista.

Välittömien vahinkojen osalta Familon Oy:n vahingonkorvausvastuu on rajoitettu viallisen tuotteen arvoon.

Ylivoimainen este

Familon Oy noudattaa ehtojen mukaisia velvollisuuksia siinä määrin kuin sitä kohtuudella voidaan vaatia. Familon Oy ei kuitenkaan vastaa sellaisista mahdollisista tuotteiden virheellisyyksistä, viivästyksistä tai muista sopimusrikkomuksista, jotka johtuvat Familon Oy:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista seikoista (ylivoimainen este). Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan esimerkiksi työtaistelutoimenpiteet, henkilökunnan sairastuminen, tuonti- ja vientikiellot sekä mahdolliset häiriöt kuljetuksissa. Viivästymistilanteessa Familon Oy pyrkii kuitenkin palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla ja noudattaa velvollisuuksiaan niin pian kuin se tilanteen mukaan on mahdollista.

Muutokset ehtoihin

Familon Oy:llä on oikeus, milloin tahansa etukäteen ilmoittamatta tehdä muutoksia näihin ehtoihin. Muutetut ehdot tulevat asiakasta sitoviksi, kun Familon Oy on ilmoittanut muuttuneista ehdoista ja asiakas on tämän jälkeen ensimmäisen kerran käyttänyt Familon B2B -verkkokauppaa.

Ehtojen voimaantulo

Nämä ehdot tulevat voimaan 19.3.2018 ja ovat voimassa toistaiseksi. Näitä ehtoja sovelletaan voimaantulon jälkeen tehtyihin tilauksiin.

Sovellettava lainsäädäntö ja riitojen ratkaisu

Familon B2B -verkkokauppaan ja näihin ehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä. Näihin ehtoihin sovelletaan kauppalakia (355/1987) siltä osin, kun näissä ehdoissa ei ole sovittu muunlaisia ehtoja. Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluteitse. Mikäli sovintoratkaisuun ei päästä, erimielisyydet ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa Suomessa.

Asiakaspalvelu

Kysymyksissä ja ongelmatilanteissa pyydämme ottamaan yhteyttä Familon B2B -verkkokaupan asiakaspalveluun joko puhelimitse 010 5045 500 tai sähköpostitse b2b@familon.fi. Familon B2B -verkkokaupan asiakaspalvelu on avoinna arkisin klo. 9.00–15.00.