Pidä huolta – onnelliset työntekijät pysyvät
Yritykset kilpailevat parhaista työntekijöistä ja talentit houkutellaan taloon aikaisempaa pehmeämmillä arvoilla. Mielekäs, arvoja vastaava työ ja yksilöllinen työhyvinvointi syrjäyttävät työstä saatavan rahallisen kompensaation.
Automaattisesti klo 17 jälkeen sulkeutuvat työkoneet suojelevat työntekijän vapaa-aikaa. Mahdollisuus tehdä vuodessa viikko vapaaehtoistyötä auttaa työntekijää kokemaan työnsä merkitykselliseksi. Työhyvinvointi on todella laaja käsite, ja siihen kuuluu tärkeänä osana työn mielekkääksi kokeminen sekä jaksaminen työssä. Edellä olevat esimerkit ovat luovia tapoja sitouttaa ihmisiä työhön. Työnantaja-brändi ei menesty, jollei se ota tosissaan työntekijöidensä viihtymistä, jaksamista ja merkityksellisyyden kokemista.
Konsultointiyritys Deloitten Global Human Capital Trends -tutkimus* osoitti peräti 40 % työntekijöistä kärsivän stressistä siinä määrin, että se vaikuttaa negatiivisesti työn tuottavuuteen, terveyteen ja muuhun hyvinvointiin. Suorittavassa työssä vaivaavat joustamattomat työajat. Kauluspaitatyössä jaksamista heikentää työ- ja vapaa-ajan hämärtyminen.
Työnantajat Suomessa ja maailmalla ovat havahtuneet työntekijöistä huolta pitävän yrityskulttuurin merkitykseen. Työntekijöistä pidetään kiinni huolehtimalla heidän jaksamisesta ja motivaatiosta. Suomalaiset organisaatiot pääsevät loistamaan perustason työhyvinvointiasioissa, mutta hyvinvointi käsitetään meillä edelleen liian suppeasti. Edelläkävijäyritykset näkevät työhyvinvointiin kuuluvan paljon muutakin, kuin vaikka pelkkä työturvallisuus. Parhaat yritykset erottautuvat edukseen työhyvinvoinnin innovaatio-ohjelmilla, joissa huomioidaan stressinhallinnan, unen, mielenterveyden ja mindfullnessin hyödyt.
Hyvinvointi-aspekti näyttäytyi tutkimuksessa tärkeäksi etenkin nuorille työntekijöille. Self-care on milleniaalien juttu: nuorempi polvi käyttää omaan hyvinvointiin selkeästi enemmän aikaa, he ovat omaksuneet niin mindfulness-sovellukset kuin ura- sekä lifecoachauksen osana itsensä ja hyvinvointinsa jatkuvaa kehitystä.
Trendinä yksilöllinen palkitseminen
Deloitten tutkimuksessa enää 23 % työnantajista näki panokset työntekijöidensä hyvinvointiin kapeasti säästöinä henkilöstömenoissa, siinä missä
- 43 % näki panoksen hyvinvointiin vievän yritystä lähemmäs organisaation missiota ja visiota,
- 60 % uskoi sen ehkäisevän työntekijöiden vaihtuvuutta ja
- 61 % näki yhteyden työntekijöiden hyvinvoinnin ja työn tuottavuuden sekä tuloksen välillä.
Työntekijöiden palkitsemisessa on huomioitava työntekijöiden koko kirjo, yksi malli ei voi toimia kiitoksena ja motivaattorina kaikille. Paras malli joustaa erilaisten työntekijöiden ja persoonien tarpeisiin reflektoiden heidän elämää, työtä ja luonnetta. Voi kuulostaa suuryrityksessä HR:n painajaiselta, mutta sitä monenlaisten tekijöiden motivoinnin ei tarvitse olla. Työntekijöiden kuunteleminen ja tunteminen sekä palkitsemistapojen monipuolisuus mahdollistavat riittävän personoinnin henkilökunnan palkitsemisessa.
Ulkoilutuotteita valmistava yhdysvaltalaisyritys Patagonia on työhyvinvoinnin mallioppilas: yritys kohtelee työntekijöitään kuin tärkeintä asiakastaan, joita se kannustaa suhtautumaan työhönsä kuin leikkiin. Patagonialaiset saavat viettää vuodessa 26 kolmipäivästä viikonloppua ja heitä kannustetaan surffaamaan tai harrastamaan muuta liikuntaa työaikana. Patagonia on myös aktiivisesti työntekijöidensä toimivan vanhemmuuden tukena. Lienee selvää, että yrityksessä työskentelee keskimääräistä motivoituneempia ja työhönsä intohimoisesti suhtautuvia ihmisiä.
Yksi asia koskee kaikkia työntekijöitä, ja on tapa parantaa työhyvinvointia organisaatioissa läpi alojen. Se on uni. Uni ja työhyvinvointi ruokkivat toisiaan – mitä parempi työhyvinvointi, sen parempi uni ja toiste päin.
Miten Sinun organisaatiossasi voitaisiin vielä paremmin?
Vielä ehdit – anna tänä jouluna henkilökunnallesi lahjaksi hyvät unet.
Kirjoitus on ensimmäinen osa Familonin neliosaista Työhyvinvoinnin juttusarjaa. Tilaa Familonin uutiskirje ja pysy ajan tasalla uutisistamme.
Rekisteröidy ja tilaa uutiskirje >
*Lähde: Deloitten vuosittainen Global Human Capital Trends on henkilöstöjohtamisen alan laajimpia tutkimuksia maailmassa. Tänä vuonna kyselyyn vastasi yli 11 000 HR- ja liiketoimintajohtajaa 124 maasta. Suomessa kyselyyn vastasi 154 HR- ja liiketoimintajohtajaa sekä asiantuntijaa eri toimialoilta.