Osta työtä Suomeen! Familonin mallistosuunnittelija puhuu suomalaisen työn merkityksestä

Joulukuun ensimmäisenä perjantaina 1.12. vietetään Osta työtä Suomeen -päivää. Sillä halutaan muistuttaa kuluttajia kotimaisen työn tärkeydestä.

Jos jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuukaudessa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin, syntyisi Suomeen vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa.

Suomalaisten ja Suomessa suunniteltujen tuotteiden ostaminen on oiva tapa juhlistaa 100-vuotiasta Suomea. Familon on ollut vuodesta 1966 mukana suomalaisten hetkissä, aina unten mailta päiviemme seikkailuihin. Familon-tuotteiden turvallisuus, laatu ja mukavuus ovat vuosikymmenten kehitystyön tulos, jotta me suomalaiset nukkuisimme paremmin ja voisimme paremmin. 

Familonin mallistosuunnittelija Mailis Linnola on työskennellyt Familonilla 24 vuotta. Hän, jos kuka tietää, mikä merkitys suomalaisten tuotteiden ostamisella on suomalaisille yrityksille.

Familonin tyynyt, peitteet ja sängyt valmistetaan nykyisin Virossa, patjat Suomessa ja Virossa, untuvatuotteet Tšekeissä, vuodetekstiilit Latviassa ja kylpytekstiilit Turkissa. Tuotesuunnittelu, markkinointi, myynti, verkkokauppa ja logistiikkakeskus toimivat Suomessa. Kaikilla Familonin tuotteilla on Design From Finland -merkki. Se viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä ja korostaa aineettoman työn merkitystä Suomen menestymisen ja työllisyyden kannalta.

 

 

Milloin tulit Familonille, ja miten päädyit nykyiseen työhösi mallistosuunnittelijaksi?

Aloitin työt Familonilla elokuun viimeisenä päivänä 1993. Olin opiskellut vaatesuunnittelijaksi ja työskennellyt vaatesuunnittelun tehtävissä 15 vuotta.

Jo työsuhteen alusta alkaen minut valittiin Familonin mallistojen kehittämiseen. Työnkuvaani on kuulunut kautta vuosien Familon-peitteiden ja -tyynyjen mallistosuunnittelu sekä tuotekehitys. Tulin aluksi tuotepäälliköksi, jolloin työnkuvaan kuului lisäksi peitteiden ja tyynyjen sekä vuodetekstiilien myynti ja markkinointi. Tämän jälkeen mallistopäällikön tehtävässä työni panottui vahvemmin mallistoihin ja markkinointiin.

Myöhemmin työnkuvani laajeni. Viiden vuoden ajan vastuullani olivat Familonin mallistojen lisäksi myös Finlaysonin kodintekstiilimallistot ja markkinointi. Tuolloin Familon ja Finlayson toimivat saman katon alla.

Sittemmin Familon ja Finlayson eriytyivät omilleen, ja jatkoin luonnollisesti työtäni Familonilla. Aloitin vuonna 2014 Familonin tuoteryhmäpäällikkönä. Työnkuvani käsittää Familon peitteiden ja tyynyjen sekä Familon Home -kodintekstiilien mallistosuunnittelun ja tuotekehityksen.

 

Mikä inspiroi sinua vuodetekstiilien, tyynyjen ja peitteiden suunnittelussa?

Tyynyjä ja peitteitä suunnitellessa inspiroivat etenkin uudet kiinnostavat materiaali-innovaatiot kankaissa ja kuiduissa, jotka auttavat meitä nukkumaan entistä paremmin. Vuodetekstiilien suunnittelussa innostaa värien ja kuosien koordinointi, yhdisteltävyys ja jatkuvuus. Materiaalien tuntu, ajattomuus ja vuodenaikojen vaihtelut ohjaavat suunnittelua. Myös luonto on ollut itselleni aina suuri inspiraation lähde.

 

Miten tyynyjen ja peitteiden tuotekehitys on muuttunut työurasi aikana?

Kun aloitin työni Familonilla, peitteet olivat useimmiten samanpainoisia ja tyynyt samankorkuisia. Aloin pohtia tarkemmin kuluttajien tarpeita ja yksilöllistä nukkumista. Halusin kehittää tuotteita, jotka palvelisivat mahdollisimman laajasti erilaisia nukkujia.

Familon Ultra -sarjan tyynyt ja peitteet syntyivät innovatiivisesta, hengittävästä ja ilmavasta peitekuidusta, muotoutuvasta pallokuidusta ja laadukkaista kankaista. Peitteiden osalta sarjasta löytyy lämmin peite, joka sopii hyvin talviaikaan ja vilukissalle, sekä kevytpeite (myös tuplakoossa), joka soveltuu kesäaikaan ja kuumakallelle. Tyynyvalikoima on laaja, ja se on päivittynyt matkan varrella vastaamaan uusia tarpeita.

Tuotekehitys on edennyt entistä teknisempään suntaan ja materiaaleihin on tullut paljon samoja ominaisuuksia kuin urheiluvaatteisiin. Toisaalta taas arvostetaan luonnonmateriaaleja ja niiden tuomia ominaisuuksia.

 

 

Miksi suomalaisen työn tukeminen on tärkeää?

On tärkeää, että saamme säilytettyä työpaikkoja Suomessa sekä synnytettyä uusia työpaikkoja. Kotimaisuuden lisäksi olisi tärkeää pyrkiä lisäämään suomalaisen työn tunnettuutta myös kansainvälisesti.

 

Miten suomalainen työ näkyy Familonilla?

Familon on suomalainen brändi, jonka eteen jokainen Familonilla työskentelevä antaa oman työpanoksensa. Tuotesuunnittelu, markkinointi, myynti, verkkokauppa ja logistiikkakeskus toimivat Suomessa. Palvelemme asiakkaitamme tarjoamalla kotimaisen Familon brändin alla laadukkaita hyvän unen tuotteilla, ottaen huomioon kuluttajiemme tarpeet.

 

Miksi on tärkeää tukea myös Design From Finland -merkin saaneita yrityksiä?

Suomalainen suunnittelu ja tuotekehitys on arvostettua myös maailmanlaajuisesti. Tätä mainetta on tärkeää ylläpitää jatkossakin. Tukemalla Design From Finland -merkin saaneita yrityksiä annamme yrityksille mahdollisuuden kehittyä ja palvella kuluttajia entistä paremmin.

 

 

Mitkä tuotteet ovat sellaisia, joita itse ostat mielelläsi suomalaisilta firmoilta?

Hyvin suunniteltuja, aikaa kestäviä tuotteita: esimerkiksi huonekaluja, astioita ja asusteita. Viime vuosien aikana esille on noussut paljon kivoja pieniä suomalaisia yrityksiä, joista voi tehdä mahtavia löytöjä niin kotiin kuin itselle.

 

Mikä motivoi sinua eniten työssäsi?

Työssä motivoivaa on löytää vuodevaatteisiin uusia innovatiivisia materiaaleja ja teknisiä ratkaisuja, jotta kaikki suomalaiset nukkuisivat paremmin. Erittäin innostavaa on luoda ja suunnitella harmoninen nukkumisympäristö, johon lukeutuvat ajattomat ja laadukkaat vuode- ja päivätekstiilit. On hienoa, että pääsen luomaan kokonaisvaltaista unielämystä suomalaisille.

 

Mikä on suosikkisi Familon-tuotteista?

On vaikeaa nimetä ainoastaan yhtä tuotetta. Nukun yleensä erittäin hyvin – uskon, että hyvällä sängyllä, itselle sopivilla vuodevaatteilla ja laadukkailla vuodetekstiileillä on tähän osasyynsä. Suosikkituotteeni vaihtuvat vuodenaikojen mukaan. Tällä hetkellä suosikkini ovat lämpöä tasaava Outlast Super -tyyny, muhkea Gold -untuvapeite sekä pehmoiset Princess -pellavapussilakanat.

Julkaistu 28.11.2017